Środa - 17 marca 2021 r. - język polski
Czwartek - 18 marca 2021r. - matematyka
Piątek - 19 marca 2021r. - języki obce
Rozpoczęcie egzaminów – godzina 8.00
Uczniowie zaopatrzeni są w maseczki
W rozwinięciu artykułu zamieszczone są szczegółowe informacje dotyczące egzaminu oraz ważne rady - o czym pamiętać, żeby dobrze napisać egzamin.
Szczegółowe informacje związane z organizacją egzaminów próbnych (aktualizacja)
(dokument pdf, 208 KB)
RADY DLA UCZNIÓW PRZED EGZAMINAMI
ZESTAWIENIE UWAG EGZAMINATORÓW,
KTÓRZY SPRAWDZALI PRACE UCZNIÓW
-----
- Dokładnie czytaj polecenia do zadań, bo w nich jest wiele wskazówek.
- Zawsze próbuj rozwiązać zadania otwarte - i te z polskiego, i te z matematyki. Początkowo mogą się wydawać trudne, ale przecież każdy punkt się przyda.
- Odpowiadaj tylko na to, o co pytają, bo tylko to jest oceniane.
-----
CZYTANIE
- Pracuj z różnymi tekstami kultury: obrazem, komiksem, czasopismem dla młodzieży, lekturami szkolnymi, słownikami, różnymi utworami literatury pięknej i młodzieżowej.
- Czytając, zwracaj uwagę na zapamiętywanie poprawnej pisowni trudnych wyrazów, utrwalenie zasad interpunkcji i ortografii.
- Czytaj uważnie i ze zrozumieniem – opowiedz innym o tym, czego się dowiedziałeś.
- Ćwicz umiejętność wypowiadania własnych sądów, opinii na różne tematy.
- Pracuj z tekstem; szukaj w nim różnych danych, np. imion, nazwisk, cech charakteru bohatera, przygód.
- Ćwicz krótkie formy wypowiedzi.
- Odróżniaj język potoczny (mówiony i pisany) od języka literackiego.
- Dbaj o poprawny język, poznawaj znaczenie nowych wyrazów, wzbogacaj słownictwo, szukaj synonimów, naśladuj dobre wzorce.
- Omawiaj i interpretuj różne utwory, szczególnie poetyckie.
- Posługuj się terminami, jakie są w słowniczkach na końcu książek.
- Przed przystąpieniem da zadań z różnych przedmiotów uważnie czytaj polecenia i instrukcje, kieruj się nimi wykonując zadania.
-----
PISANIE
- Pisz zdania pojedyncze rozwinięte zamiast złożonych.
- Nie powtarzaj wyrazów w bliskim sąsiedztwie.
- Odpowiadaj dokładnie na pytania.
- Dobieraj argumenty, by uzasadnić swoje stanowisko.
- Redaguj teksty o charakterze użytkowym.
-----
ROZUMOWANIE
- Ćwicz wykonywanie działań pisemnych.
- Zawsze próbuj rozwiązać zadania matematyczne – nawet jeśli wydają się trudne do wykonania; każde działanie, każdy punkt może się przydać.
- Najpierw przeanalizuj zadanie.
- Ustal sposób jego rozwiązania.
- Opisz sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą odpowiedniego wyrażenia (arytmetycznego, algebraicznego, równania).
- Jeśli nie jesteś pewien poprawności rozwiązania, lecz nie masz innego pomysłu, nie przekreślaj tego, co zostało napisane.
- Wykonuj więcej zadań związanych z obliczeniami procentowymi.
- Rób obliczenia rachunkowe dotyczące praktycznych sytuacji.
- Działania matematyczne licz dwa razy.
- Sprawdź poprawność wyniku z warunkami zadania.
- Analizuj wyniki obliczeń, oceniaj ich sensowność na każdym etapie rozwiązywania zadań.
- Odpowiedzi zapisuj zgodnie z poleceniem.
-----
KORZYSTANIE Z INFORMACJI
- Zaglądaj do różnych słowników, encyklopedii, leksykonów, map, atlasów, czasopism itp.
- Jeśli nie wiesz, jak z tego korzystać, pytaj panią bibliotekarkę.
- Korzystaj z edukacyjnych stron internetowych i edukacyjnych programów komputerowych.
- Wybieraj oferty odpowiednie dla swego wieku, zainteresowań i potrzeb.
WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE
- Ćwicz umiejętność wykonywania obliczeń pisemnych i pamięciowych.
- Zawsze sprawdzaj poprawność wykonanych obliczeń.
- W zadaniach otwartych rozwiązuj praktyczne problemy, wykorzystuj właściwości liczb, figur geometrycznych, zjawisk (np. temperatura, pola i objętości figur geometrycznych).
Rady zebrała p. Aleksandra Białas - szkolny psycholog.