Najmłodsze klasy wróciły do nauki stacjonarnej, wraz z ich powrotem rozpoczęliśmy również kontynuację zajęć z gimnastyki korekcyjnej. Celem tych zajęć jest skorygowanie wad postawy poprzez ćwiczenia. Jest to profilaktyka i korekta zaburzeń statyki ciała i schorzeń kostno-stawowych, zwiększenie wytrzymałości organizmu, siły mięśni oraz kształtowanie i utrwalanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy. Bardzo ważną rolę w gimnastyce korekcyjnej pełnią też ćwiczenia oddechowe rozwijające klatkę piersiową, płuca oraz poprawiające krążenie i dotleniające organizm.
W naszej szkole prowadzone zajęcia mają na celu nie tylko korekcję istniejących wad, ale również to by dzieci z radością w przyszłości podejmowały aktywność fizyczną, by ruch służył nie tylko ich zdrowiu, ale dostarczał im również dużo radości. Indywidualnie podchodzimy do każdego dziecka. Ćwiczenia dobierane są do wady postawy dziecka i jego możliwości. Uczestnikami zajęć są uczniowie klas 2 i 3. Grupy korekcyjne liczą maksymalnie 4-5 osób. Dodatkowo staramy się odpowiednio dobranymi ćwiczeniami poprawiać zdolności zapamiętywania, koncentracji uwagi, spostrzegawczości u dzieci oraz rozbudzić zainteresowanie do aktywności. Sprzyja to poprawie wyników w nauce i ułatwia start w szkole. Profilaktyka i odpowiednia terapia pomagają utrzymać prawidłową postawę, wyeliminować jej wady, a także zapewnić dziecku prawidłowy rozwój. Uczniowie chętnie i z zapałem wrócili na zajęcia gimnastyki korekcyjnej.
Gimnastyka korekcyjna polega na wzmacnianiu i uelastycznianiu konkretnych partii mięśni, poprawie ich wytrzymałości oraz na kształtowaniu i utrwalaniu nawyków dotyczących utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Najczęściej gimnastykę korekcyjną prowadzi się w przypadku dzieci, u których ortopeda stwierdzi wady postawy, czyli dysproporcje, asymetrie i nieprawidłowe ustawienie niektórych części ciała. Wyróżniamy następujące wady postawy:
- skolioza (boczne skrzywienie kręgosłupa), odstające łopatki,
- plecy okrągłe (kifoza),
- plecy wklęsłe (lordoza),
- plecy okrągło-wklęsłe,
- plecy płaskie,
- koślawość lub szpotawość kolan albo/i stóp
- płaskostopie
- stopa końsko-szpotawa
- klatka piersiowa "kurza" lub "szewska"
- wady sprzężone
Ważnym zadaniem szkoły jest więc dbałość o poprawną sylwetkę dziecka. Wszelkie oddziaływania zapobiegawcze, wyrównujące i kompensujące są integralną częścią programów szkolnych i pozaszkolnych. Do działań w tym zakresie należy między innymi gimnastyka korekcyjna. Już 80 - 90 % dzieci i młodzieży ma wadę postawy! Jest to najczęstszy problem, z jakim spotyka się lekarz diagnozujący dzieci i młodzież. Wadą postawy określamy wszelkie dysproporcje i asymetrie w budowie i postawie ciała, których zaniedbanie może w przyszłości się utrwalić i wywołać poważne kłopoty. Wady postawy mogą być wrodzone. Jednak najczęstszą przyczyną wad postawy jest głównie brak odpowiedniej ilości ruchu, przeciążenie pleców, złe nawyki i nieprawidłowe odżywianie. Najbardziej zagrożone są dzieci rozpoczynające edukację oraz te w wieku dojrzewania. Gdy dziecko idzie do szkoły zbiega się to z okresem jego szybkiego wzrostu. Mięśnie nie nadążają za wzrostem kośćca i mogą nie być wystarczającą podporą dla kręgosłupa. Jeśli dziecko mniej czasu poświęca zabawom na dworze i ogólnej aktywności ruchowej, a wiele godzin zaczyna spędzać w ławce lub przy komputerze, gdzie często przyjmuje niewłaściwą pozycję ciała, problemy gotowe. Wczesna profilaktyka lub odpowiednia terapia pozwoli zapewnić dziecku prawidłowy rozwój.