W JAKICH SYTUACJACH NALEŻY ZWRÓCIĆ SIĘ DO RZECZNIKA PRAW UCZNIA?
Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy.
Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów - może zgłosić się do Rzecznika.
JAKI JEST TRYB POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH?
Jeżeli wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne, uczeń może poprosić o pomoc Rzecznika Praw Ucznia, który, po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej sytuacji. Rzecznik będzie pełnił funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
O CZYM JESZCZE UCZEŃ POWINIEN WIEDZIEĆ?
Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
ZADANIA I ROLA RZECZNIKA PRAW UCZNIA W SZKOLE:
• Pomoc całej społeczności uczniowskiej w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu wszelkich niejasności dotyczących Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego Szkoły
• Reprezentowanie interesów uczniów przed Dyrekcją oraz Radą Pedagogiczną
• Świadczenie pomocy uczniom (jak korzystać z praw i szanować prawa innych).
SPOSOBY DZIAŁANIA RZECZNIKA:
• Załatwianie indywidualnych skarg,
• Udzielanie porad uczniom, rodzicom, nauczycielom,
• Współpraca z pedagogiem szkolnym i psychologiem szkolnym,
• Wspólne wypracowywanie właściwych rozwiązań z Dyrekcją szkoły i Radą Pedagogiczną
UPRAWNIENIA RZECZNIKA:
• Rzecznik Praw Ucznia nie zastępuje wychowawcy klasy
• Rzecznik ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów
• Rzecznik działa według ustalonego trybu postępowania
• Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron
RZECZNIK PRAW UCZNIA:
• To nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską
• To osoba, do której można się zwrócić w każdej problematycznej sprawie i poprosić o pomoc
• Udostępni regulaminy szkolne, pomoże je zinterpretować
• Jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych
• Zachowuję dyskrecję!
Nazywam się Damian Szyszko. W bieżącym roku szkolnym dzięki Waszym głosom zostałem Rzecznikiem Praw Ucznia. Bardzo się cieszę, że obdarzyliście mnie zaufaniem, postaram się nieść Wam pomoc w sprawach szkolnych, być wsparciem w sprawach codziennych. Obecnie wszyscy mierzymy się z nadzwyczajną sytuacją, która jest związana z nauką zdalną. Możecie zwrócić się do mnie ze swoimi troskami, obawami, trudnościami. Jestem do Waszej dyspozycji na platformie Teams, E-dzienniku.